Nieuws:

Kan massage zorgen voor een positief effect op stress?


Positieve effecten van massage op stress


Langdurige stress is schadelijk voor het lichaam. Om daar mee om te gaan lijkt een massage een positief effect te hebben en dus een bijzonder nuttig voor mensen met stressklachten. Kamp je met allerlei vage lichamelijke pijntjes en kwaaltjes, zonder dat je een directe oorzaak kunt vinden? Misschien is stress de boosdoener.

Zo kan stress zich op meerdere manieren uiten:

    hoofdpijn

    Nek- en rugproblemen

    Maag- en darmklachten

    Hartkloppingen

    Slapeloosheid

De wetenschappelijk onderzoeken zijn niet allemaal eenduidig en soms spreken ze elkaar tegen. Er zijn toch verschillende positieve effecten van massage op stress aan te wijzen.

Vermindering cortisol en agressie

Cortisol is een hormoon wat een belangrijke rol speelt bij de  effecten van stress op de lange termijn, zoals een constante hoge bloeddruk en het verzwakken van het immuunsysteem. Een massage draagt er aan bij de hoeveelheid van Cortisol hormoon te beperken, er is tevens een duidelijke toename van afweercellen. Uit een onderzoek is gebleken dat het antidiuretisch hormoon (ADH) afneemt, deze speelt een rol bij agressief gedrag. Massage zorgt dus voor een betere afweer en minder stress en agressie.

 

Knuffelhormoon

Een tweede effect van massage is dat het zorgt voor stoffen die tegenwicht bieden aan de schadelijke effecten van cortisol, het stresshormoon. Dat gebeurt onder andere doordat bij massage het hormoon oxytocine wordt aangemaakt,  bekend als het knuffelhormoon. Dit hormoon maakt het lichaam aan in reactie op aanraking. Dit hormoon heeft precies het tegenovergestelde effect als cortisol: het verlaagt de hartslag en bloeddruk, de spieren ontspannen terwijl de doorbloeding in andere organen toeneemt, waardoor ook de spijsvertering – die door cortisol sterk wordt onderdrukt – weer goed op gang komt. Oxytocine verhoogt ook de pijndrempels en remt angst. Zo worden ook de psychische problemen bij stress, die vaak voor een toename in stress zorgen, geremd. Zo kan massage helpen om uit de negatieve spiraal van chronische stress te komen.

Bij regelmatige massage kan het positieve effect weken aanhouden.


Een moment van Rust en Ontspanning.

Niet alleen oxytocine zorgt ervoor dat massage helpt tegen stress. Ook het feit dat je bij een massage even niets anders aan je hoofd hoeft te hebben. Bij ontspanning en het doen van dingen die je fijn vindt, maak je geluksstoffen in je hersenen aan, zoals dopamine en endorfine. Ook die stoffen doen de effecten van cortisol (deels) teniet. Die stoffen komen overigens niet alleen vrij tijdens een massage, maar ook bij andere ontspannende bezigheden: sporten, lekker eten of zomaar buiten zitten genieten van een glas wijn. Het lijkt juist in tijden van stress tijdverspilling. Maar de effecten die ontspanning heeft op het lichaam zijn uiteindelijk winst: de gevolgen van stress nemen even af, waardoor je weer helderder kunt denken en je lichaam weer beter functioneert.


Massage en stress

Kortom, massage helpt op verschillende manieren stress te verminderen. Allereerst door ontspanning te bieden, maar ook doordat massage de aanmaak stimuleert van stoffen die precies het tegenovergestelde effect hebben als stress. Hoewel het daarbij nog sterk de vraag is of het cortisolniveau zelf ook direct geremd wordt, zijn de mechanismen die het effect van stress remmen wel heel duidelijk. Daarnaast speelt massage dus mogelijk een rol bij zelfacceptatie, wat een positief effect op het denken en daarmee op stress kan hebben.